• Úvod
  • O nás
  • Ako myslíme
  • Diagnostika
  • Služby
  • Recenzie kníh
  • Kontakty

Ako myslíme

Všetci akceptujeme nevyvrátiteľný fakt, že existujú medzi ľuďmi individuálne odlišnosti a svojim spôsobom je každý človek jedinečný. Tak, ako v oblasti výchovy, prístupov k výchove a rozvíjaniu detí a ľudí bez akejkoľvek poruchy existuje nespočetne veľa ciest a spôsobov, ako niečo dosiahnuť, aj v oblasti výchovy, rozvíjania a vzdelávania ľudí s poruchou autistického spektra je more ponúk.
Tak, ako každému človeku vyhovuje určitá cesta učenia, ale aj určitá osobnosť učiteľa, aj ľuďom s poruchou autistického spektra nemožno určiť jedinú metódu, ktorou dosiahneme, čo chceme, ani jediného odborníka, ktorý bude vyhovovať tak dieťaťu v každom veku, ako aj jeho rodičovi...

Našou filozofiou je:
Úprimnosť a otvorenosť v podávaní informácií:
  • Porucha autistického spektra je celoživotná, ale nie nemenná a má veľký zmysel sa k nej postaviť čelom (ak niečo nepomenujeme, ešte to neznamená, že to neexistuje).
  • Autizmus je SPEKTRUM prejavov.
  • Nikto nie je dokonalý – rodič sa stále učí, odborník tiež. Ak sa v niečom dostatočne nevyznáme, nemáme problém to priznať a poslať rodičov niekam inam.
Pomôcť rodičom a odborníkom, aby sa stali lepšími rodičmi a lepšími odborníkmi deti s poruchou autistického spektra:
  • Vzdelávanie rodičov a odborníkov v problematike.
  • Vedenie rodičov a supervízie odborníkov (nie individuálna práca s limitovaným počtom klientov, ale nepretržité vzdelávanie).
  • Tímovosť a partnerstvo: sme na jednej lodi a kapitán je dieťa, nie rodič, ani odborník. Učíme sa navzájom: jeden od druhého a všetci pre dieťa.
Akceptácia a rešpekt:
  • Prijímame vedecké fakty o autizme, predovšetkým iný spôsob spracovávania informácií, odlišný spôsob myslenia a iná hierarchia hodnôt v porovnaní s bežnými, jasnými a očakávateľnými.
  • Rešpektujeme tieto odlišnosti, chceme o nich vedieť čo najviac, aby sme mohli nájsť optimálnu cestu ako sa k ľuďom s poruchou autistického spektra priblížiť, ako im rozumieť. Nemienime ich meniť: nedá sa zmeniť ich spôsob myslenia, ale dá sa ho spoznávať a dá sa mu prispôsobovať. My sa chceme o autizme učiť, aby sme mohli učiť rodičov, iných odborníkov a samotných ľudí s poruchou autistického spektra.
  • Vždy je na prvom mieste človek, ktorý dostal do vienka znevýhodnenie: kým žijeme v spoločnosti s prevahou „neautistov“, tak práve tí sú tu preto, aby rešpektovali autizmus, nie aby človek s poruchou autistického spektra rešpektoval hodnoty sveta, ktorému nerozumie (lebo NEMÔŽE, NIE NECHCE). Neautisti sa môžu prispôsobiť, stačí chcieť rešpektovať. CHCEME SA VEDIEŤ POZERAŤ NA SVET OČAMI DIEŤAŤA, ABY SME VEDELI, AKO MU SPROSTREDKOVAŤ TO, ČO CHCEME.
  • Nikdy si nemôžeme byť istí, že vieme všetko, že je už všetko jasné, preskúmané, že máme vyčerpateľné odpovede na každú otázku. Pred poruchami autistického spektra máme veľký rešpekt. Nehráme sa na vševedúcich. Každý deň života s človekom s autizmom prináša nové výzvy.
Voľba a výber:
  • Podľa toho, aké je dieťa, aký je rodič, aký je jeho pedagóg a aké sú iné predpoklady (počet ľudí v tíme, financie, atď.) v určitom čase – volíme metódy a prostriedky ako dosahovať ciele.
  • Aby sme mohli vybrať v danom okamihu to najlepšie, musíme poznať možnosti, musíme si vedieť vybrať z efektívnych a vedecky podložených: NEHAZARDUJEME.
  • Metódy kombinujeme, vyberáme to, čo sa hodí: tvrdenie, že jediná metóda je dobrá nám je cudzie.
Príprava na život:
  • Vždy radíme vychovávať dieťa od malička tak, aby sa o seba vedelo v budúcnosti maximálne samostatne postarať.
  • Neprestajne si kladieme otázku: je toto problém dieťaťa, alebo je to len náš problém?

  • Twitter
  • Facebook
  • RSS
  • Linkedin
  • YouTube